Veelgestelde vragen
Het STC vmbo college is een kleinschalig vmbo met 500 leerlingen, verdeeld over twee mooie locaties in Rotterdam. Aan de ene kant van de Maas op de Anthony Fokkerweg 4 een modern gebouw op Zuid, middenin het havengebied. En aan de andere kant van de Maas een statig pand in Noord aan de Lloydstraat 35. Beide locaties bieden een combinatie van dezelfde theorie- en praktijklessen, gegeven door een enthousiast docententeam, in een rustige en veilige omgeving.
Het STC vmbo heeft twee locaties:
Anthony Fokkerweg 4 – Rotterdam Zuid
Lloydstraat 35 – Rotterdam Noord
Ja, de Anthony Fokkerweg en de Lloydstraat zijn goed bereikbaar met openbaar vervoer. Hieronder een actuele lijst van de lijnen:
Anthony Fokkerweg:
Bus: 44 – 68 – 69 – 70
Metro: Lijn D en E
Auto: Dichtbij de snelweg – mogelijkheid tot afzetten voor de deur
Fiets: De Anthony Fokkerweg beschikt over overdekte fietsenstallingen
Lloydstraat:
Bus: 38 – 44 - 70
Metro: Lijn B en C
Waterbus: Lijn 20 en 21 varen tot halte Erasmusbrug
Auto: Centrum Rotterdam – mogelijkheid tot afzetten voor de deur
Fiets: De Lloydstraat beschikt door de ligging niet over een eigen fietsenstalling. De fietsen worden door onze leerlingen vaak in de buurt gestald.
Het STC vmbo beschikt over de schoonmaakdienst van de STC Group. Dit betekent dat interieur (toiletten, gangen, kantine en lokalen) dagelijks worden schoongemaakt en de buitenzijde maandelijks wordt schoongemaakt.
Nee, er zijn geen kluisjes te huur. Op basis van het rooster past alles voor de lesdag in de rugzak.
Het STC vmbo college is een kleinschalig vmbo met 500 leerlingen. De leerlingen komen verdeeld over de regio uit plaatsen als Capelle a/d IJssel, Schiedam, Vlaardingen, Spijkenisse en uiteraard Rotterdam. Door de gunstige ligging met betrekking tot het openbaar vervoer zijn veel leerlingen niet langer dan een kwartier tot 20 minuten onderweg.
Er worden theorie- en praktijklessen op vmbo niveau gegeven.
Wij bieden de volgende vmbo leerwegen: vmbo basis, vmbo kader en vmbo gemengd (alle leerwegen worden indien gewenst aangeboden met lwoo).
De onderwijsvisie is volledig gericht op de zelfstandigheid van leerlingen. We willen dat leerlingen na vier jaar trots de deur uitlopen, blakend van het zelfvertrouwen en met inzicht in het eigen kunnen, de talenten en haar/zijn eigen sterke punten het maximale uit de vervolgopleiding(en) halen. Met de waarden aandacht, trots, vakmanschap, verbondenheid en zelfstandigheid geven we leerlingen mee wat ze nodig hebben om stevig in de maatschappij te kunnen staan. Leerlingen zijn goed voorbereid op de beroepspraktijk waarin wij opleiden.
De leerlingen krijgen les in Nederlands, Engels en het vierde leerjaar in Duits.
Het schooladvies van de basisschool is in principe leidend voor de toelating tot vmbo. De basisschool levert een eenduidig schooladvies, te weten vmbo basis, vmbo kader of vmbo gemengd-theoretisch. Bij een eenduidig advies worden leerlingen in de betreffende klas geplaatst.
Mochten leerachterstanden niet op minimaal vmbo basisniveau liggen dan gaan we in gesprek met basisschool en ouders middels een intakegesprek. Tijdens dit gesprek kunnen we kijken wat op basis van wensen leerlingen en ouders mogelijk is.
De meeste leerlingen volgens bij ons vmbo kader of komen op een later moment terecht in vmbo kader of gemengde leerweg.
Na het afronden van het STC vmbo college kunnen de leerlingen met een diploma op zak verschillende vervolgopleidingen volgen:
Gemengde leerweg-diploma (gl) - Doorstromen naar een mbo-opleiding op niveau 3 of 4. Daarnaast krijgen zij de kans om het examenvak Technologie en Toepassing te volgen.
Kaderberoepsgerichte leerweg-diploma (kl) - Doorstromen naar een mbo-opleiding op niveau 3 en een aantal opleidingen op niveau 4.
Basisberoepsgerichte leerweg-diploma (bl) – Doorstromen naar een mbo-opleiding op niveau 2.
Doorlopende leerlijn
Een Kader/Gemengde leerweg-diploma biedt toegang tot alle niveau 3 en 4 opleidingen binnen ons eigen mbo (in een aantal gevallen zal dit een verkorting geven in de vervolgopleiding).
Opslaan
Nee, wij hebben geen brugklas.
Indien mogelijk houden we zoveel mogelijk rekening met de plaatsing van leerlingen bij eventuele vriendjes of vriendinnetjes van de basisschool.
Er is geen aparte ingang op de Lloydstraat 35. Op de Anthony Fokkerweg 4 beschikken we wel over twee ingangen maar is het aan de leerling zelf welke ingang hij of zij verkiest.
Ja, al onze eerstejaars leerlingen krijgen een juli een introductiedag waarbij ze kennis maken met de docenten en mentoren. Aan het begin van het eerste leerjaar gaan we een aantal dagen op kamp. Dit is niet verplicht maar voor de groepsband wel aan te raden.
Nee, meestal wordt het huiswerk in de les gemaakt. Wat niet af is, wordt thuis gedaan. De mentor houdt zich op de voortgang en behoefte (bijv. hulp bij planning)
In het eerste jaar krijgen onze leerlingen 33 uur les per week.
Nederlands, Engels, wiskunde, natuur- en scheikunde, basisvaardigheden, mens en maatschappij, verzorging, economie, biologie, Junior Maritiem, lichamelijke opvoeding en mentoruur.
Voor leerlingen met leerproblemen bieden wij ondersteuning in 3 lijnen.
Eerstelijns begeleiding: Iedere klas heeft een mentor die het eerste aanspreekpunt is voor leerlingen en ouders. Hij of zij volgt de ontwikkeling van de leerlingen op de voet en voert één uur per week individuele gesprekken met leerlingen.
Tweedelijns begeleiding: Het Begeleidingsteam binnen het STC noemen we tweedelijns begeleiding. Tweedelijns begeleiding bestaat uit begeleiders die de leerlingen uitgebreidere en - indien nodig - intensievere ondersteuning kunnen bieden dan de mentor/SLB’er. De tweede lijn biedt begeleiding die gericht is op belemmerende factoren die behoorlijk wat invloed kunnen hebben schoolprestaties of in de omgang met anderen. Onder deze begeleiding vallen ook dyslexie, dyscalculie, autisme of ADHD.
Derde lijn begeleiding: Naast de tweedelijns begeleiding, die altijd verbonden is aan het STC, zijn er ook vormen van begeleiding buiten school. Deze noemen we de derde lijn. Denk hierbij aan Leerplicht, de jeugdverpleegkundige maar ook aan het wijkteam, een psycholoog, Jeugdzorg of de politie. Als een leerling hiervoor in aanmerking komt zal de begeleider vanuit het Begeleidingsteam, in overleg met de leerling en eventueel met ouders of mentor/SLB’er, de leerling ondersteunen.
De mentor is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. Hij of zij volgt de ontwikkeling van de leerlingen op de voet en voert één uur per week individuele gesprekken met leerlingen.
1e lesuur 08.30 - 09.20
2e lesuur 09.20 - 10.10
PAUZE 10.10 - 10.25
3e lesuur 10.25 - 11.15
4e lesuur 11.15 - 12.05
PAUZE 12.05 - 12.40
5e lesuur 12.40 - 13.30
6e lesuur 13.30 - 14.20
PAUZE 14.20 - 14.35
7e lesuur 14.35 - 15.25
8e lesuur 15.25 - 16.15
De kleine pauze is van 10.10 tot 10.25 uur, de grote pauze van 12.05 tot 12.40 uur en van 14.20 tot 14.35 uur.
Ja, er zijn leerlingen op de Lloydstraat die in de pauze even naar de Albert Heijn lopen. Deze zit op loopafstand van de school. Het grootste deel van de leerlingen gaat in de kantine zitten. Ze kunnen hier rustig eten en drinken. Op de Anthony Fokkerweg maken veel leerlingen gebruik van de twee kantines.
Bij lesuitval door afwezigheid van een docent (in geval van reisbegeleiding, excursies, nascholing, buitengewoon verlof of ziekte) komen de leerlingen vaak in de kantine samen. Deze leerlingen lopen dan niet “vrij” rond in een tussenuur maar kunnen daar wachten tot de volgende les. Van leerlingen wordt verwacht dat zij zich in de kantine ook houden aan de schoolregels. Als de lesuitval op het eerste of laatste lesuur valt, worden leerlingen later op school verwacht of mogen eerder naar huis. Om onnodige onrust te voorkomen vinden er bij voorkeur geen uitgebreide aanpassingen van het rooster plaats. Dergelijke activiteiten staan vermeld in de jaarplanner. De meeste teamvergaderingen worden gepland op de donderdagmiddag (7e en 8e uur). Uiteraard wordt bij langdurige afwezigheid van een docent een oplossing gezocht, zodat de lessen zoveel mogelijk doorgang vinden.
In het administratie- en communicatiesysteem Magister wordt ook bijgehouden welke lesuren een leerling aanwezig is geweest. We kunnen daarom snel reageren als een leerling te vaak afwezig is zonder opgaaf van reden. In ons verzuimbeleid (welke tijdens de eerste informatieavond wordt uitgedeeld) staan alle regels m.b.t. verzuim.
Bij meer dan 3 uur ongeoorloofd verzuim of 6 x te laat komen krijgen ouders van ons een uitnodiging om lang te komen op school. Samen met de mentor maken we afspraken hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.
Proefwerken worden in principe tijdens de les gedaan. Ook zijn er inhaal momenten na schooltijd (dinsdag 7 en/of 8e uur. Aan het einde van het schooljaar is er een toetsweek voor leerjaar 1, 2 en 3. Leerjaar 4 krijgt 3 keer een tentamenweek (Schoolexamens)
Aan het begin van het schooljaar wordt voor de ouders van alle leerjaren een algemene ouderavond georganiseerd. Op deze avond worden algemene zaken besproken die in het betreffende leerjaar spelen. In klas 1 ligt de nadruk op de organisatie van de school, de lessen, groepsvorming, de rol van de mentor en leerlingbegeleiding.
Per ouder wordt één account met wachtwoord toegewezen voor het ouderportaal van Magister. Via dit account kunnen de ouders op elk gewenst moment de voortgang en ontwikkeling van hun kind bekijken. Ook kunnen zij hier wijzigingen in hun telefoonnummer en hun e-mailadres zelf doorvoeren. Voor school belangrijke veranderingen in de gezinssituatie en in het woonadres dienen wel rechtstreeks aan de leerlingenadministratie van de school doorgegeven te worden. De leerlingen krijgen aan het begin van klas 1 ook een eigen account met wachtwoord toegewezen.
Bij meer dan 3 uur ongeoorloofd verzuim of 6 x te laat komen krijgen ouders van ons een uitnodiging om lang te komen op school. Samen met de mentor maken we afspraken hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.
We organiseren een voorlichtingsavond aan het einde van leerjaar 2. Komend jaar gaat dat veranderen. Dan kunnen leerlingen lopende het derde jaar kiezen voor keuzevakken.
In de eerste instantie is dit altijd de mentor. Eventueel in overleg met de mentor kan er ook een afspraak worden gemaakt met de vakdocent.
Ja, het STC vmbo heeft een ouderraad. Vijf tot zes keer per jaar overlegt de ouderraad met de schoolleiding over het beleid van de school. Op deze manier hebben ze regelmatig contact met het management. Bent u geïnteresseerd? Stuur een e-mail naar oudersvmbo@stc-r.nl.
Het STC vmbo college is een veilige school. In de tevredenheidenquêtes (Scholen op de Kaart) geven de leerlingen de school een hoog cijfer voor veiligheid. Naast fysieke veiligheid zorgt de school voor een veilig schoolklimaat door het handhaven van de schoolregels. Belangrijke onderdelen van het veiligheidsbeleid zijn het antipestbeleid en de meldcode huiselijk geweld. Door de kleinschaligheid van de school en het hanteren van de schoolregels komt pesten gelukkig niet veel voor. Mochten leerlingen wel gepest worden, is het belangrijk dat dit door de leerling zelf of door de ouders/verzorgers zo snel mogelijk aan de mentor wordt gemeld. Leerlingen die andere leerlingen pesten, worden uiteraard aangesproken. In geval van herhaald pestgedrag worden er passende maatregelen getroffen. De anti-pestcoördinator is verantwoordelijk voor de uitvoering van het antipestbeleid van de school. Het Protocol sociale veiligheid is te vinden op de website. Deze kunt u terugvinden op onze website www.stc.nl/vmbo.
Daarnaast hanteren wij als school een reeks belangrijke schoolregels. Bij leerlingen en personeel is hier dagelijks aandacht voor. De afspraken die samen met de leerlingen zijn gemaakt zijn o.a. te vinden in de lokalen, bij de kluisjes en in de kantine. Daarnaast kunt u rechten en plichten terugvinden in het leerlingenstatuut: www.stc.nl/vmbo.
Ja, tijdens de pauzes lopen de conciërge en de docenten rond.
Nee, binnen de school en dichtbij de school mag er niet worden gerookt door de leerlingen en/of docenten. Wij hanteren een anti-rookbeleid.
Belangrijke onderdelen van het veiligheidsbeleid zijn het antipestbeleid en de meldcode huiselijk geweld. Door de kleinschaligheid van de school en het hanteren van de schoolregels komt pesten gelukkig niet veel voor. Mochten leerlingen wel gepest worden, is het belangrijk dat dit door de leerling zelf of door de ouders/verzorgers zo snel mogelijk aan de mentor wordt gemeld. Leerlingen die andere leerlingen pesten, worden uiteraard aangesproken. In geval van herhaald pestgedrag worden er passende maatregelen getroffen. De anti-pestcoördinator is verantwoordelijk voor de uitvoering van het antipestbeleid van de school. Met betrekking tot agressie heeft de school een zero-tolerance beleid.
Ja, er zijn gedurende de vier jaar diverse excursies zoals een bezoek aan de wereldhavendagen, het schoolkamp, schoolreisjes en de examenreis naar het buitenland.
Minimaal een keer per jaar wordt er een schoolfeest georganiseerd. Op deze avonden zijn onze docenten en mentoren aanwezig om alles in goede banen te leiden.
Het STC vmbo beschikt over een actieve leerlingenraad. In de leerlingenraad zitten leerlingen uit leerjaar 1 t/m 3. Minstens zes keer per jaar komen ze bij elkaar om te praten over roosters, veiligheid, open dagen, kwaliteit van de school, feesten en excursies. Voor vragen en opmerkingen is de leerlingenraad bereikbaar op leerlingenraadvmbo@stc-r.nl (Lloydstraat) of op leerlingenraadaf@stc-r.nl (Anthony Fokkerweg).
Praktische informatie
Om aan te melden voor het vmbo is de eerste stap het sturen van een e-mail aan de locatie waar je naar school wilt gaan. Als je onderaan deze pagina de knop 'aanmelden' van die locatie kiest is het juiste e-mailadres al ingevuld. Je ontvangt dan een voorlopig aanmeldformulier met heldere uitleg over de vervolgstappen.Het is ook mogelijk om langs te komen op school en een aanmeldformulier op te halen of samen met ons in te vullen.
Ons vmbo volgt De OverstapRoute van de gemeente Rotterdam en omliggende gemeenten. Ook als je niet uit de buurt van Rotterdam komt ben je welkom en zorgen we er samen voor een goed inschrijfproces.
De vervolgstappen na de voorlopige aanmelding zijn:
- De brief met de aanmeldcode die je van de basisschool krijgt naar ons doorsturen
- Wij bekijken de gegevens die we van de basisschool krijgen
- We nodigen jullie uit voor een intakegesprek als er zaken te bespreken zijn
- Uitslag of je wel of niet bij ons kunt beginnen
In iedere stap krijg je van ons uitgebreide informatie over de vervolgstappen.
Als je nu al op het voortgezet onderwijs zit kun je ook overstappen naar onze school. In het 1e, 2e en 3e leerjaar kun je als zij-instromer bij ons terecht. Bij voorkeur start je dan aan het begin van het nieuwe schooljaar omdat dan de aansluiting met de lesstof en de klas het soepelst verloopt. We nemen je aanmelding ook in behandeling als je in de loop van het schooljaar bij ons aanklopt.
Er kunnen verschillende redenen zijn voor jou om over te stappen. Omdat je toch een ander beroep wilt later, omdat het niveau waar je zit niet goed past, of je voelt je bijvoorbeeld niet meer op je plek op je huidige school. We kijken samen met jou, je ouders en/of verzorgers of we een situatie kunnen creëren waardoor je een grote kans van slagen hebt bij ons op school.
Wat zijn de stappen als je je voor de zij instroom bij ons aanmeldt?:
- We kijken of er in jouw leerjaar op jouw niveau nog plaatsen zijn.
- We vragen je gegevens op bij je huidige school
- We nodigen jou en je ouders uit voor een intakegesprek.
- Je krijgt te horen of je bij ons kunt beginnen
Meer weten?
STC vmbo college Lloydstraat 35, Rotterdam (Centrum/West) via 010 – 44 86 000
STC vmbo college Anthony Fokkerweg, Rotterdam (Waalhaven/Zuid) via 010 – 42 90 266
De vakanties voor leerlingen op het vmbo zijn te vinden op de pagina vakantieplanning.
Schoolboeken zijn gratis
Je schoolboeken zijn gratis. Je ouders kunnen ze online bestellen bij de leverancier, Van Dijk, via www.vandijk.nl onder STC vmbo. Als je tussentijds instroomt moet je dezelfde boeken en readers bestellen die andere leerlingen al eerder hebben ontvangen.
Geen vrijwillige ouderbijdrage
Het STC vmbo vraagt in geen enkel leerjaar een vrijwillige ouderbijdrage aan de ouders. Alle gemaakte onkosten betalen we uit de onderwijsgelden. Wij vinden dat iedereen moet kunnen meedoen op onze school.
De schoolgids en andere belangrijke documenten vind je bij downloads.