HKU, Gerrit Rietveld Academie en STC ondertekenen intentieverklaring VN-verdrag Handicap
Tijdens het ECIO-congres De Staat van Inclusief Onderwijs 2024 op 28 november jl. te Amersfoort, ondertekenden Corine van Impelen, directeur HR en Communicatie van Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), Maaike Lauwaert, CvB-voorzitter Gerrit Rietveld Academie en Manon Olde Monnikhof, directeur STC mbo (Scheepvaart en Transport College) gezamenlijk de intentieverklaring VN-verdrag Handicap. Het doel van deze intentieverklaring is een verdere bijdrage leveren aan een inclusieve onderwijsomgeving waarin gelijke kansen en persoonlijke groei voor studenten centraal staan. Zij gaan die uitdaging niet alleen aan maar werken daarvoor samen in de landelijke werkgroepen VN-verdrag hbo-wo en mbo.
Gemiddeld 1 op de 5 studenten in het hbo, wo en mbo studeert met een ondersteuningsbehoefte. Dit benadrukt de urgentie om te werken aan een inclusieve onderwijsaanpak die tegemoetkomt aan de uiteenlopende behoeften van studenten en tegelijkertijd bijdraagt aan een meer rechtvaardige en toegankelijke leeromgeving.
Werken aan inclusie: hoe doen de instellingen dit?
Bij HKU staat inclusie centraal: iedereen wordt gezien, gehoord en welkom geheten, ongeacht functiebeperkingen, neurodivergentie, gender, etnische achtergrond, seksuele oriëntatie of leeftijd. Diversiteit en Inclusie zijn beleidsaccenten (lichtpunten) die als rode draad door het beleid en de activiteiten van HKU lopen. Studenten krijgen ondersteuning bij persoonlijke omstandigheden, passende begeleiding en voorzieningen op maat, zoals het hulploket. De Gerrit Rietveld Academie zet zich in voor welzijn en toegankelijkheid via de Student Support & Welzijn-afdeling, die studenten met een chronische ziekte of handicap begeleidt. Bij STC mbo wordt in samenwerking met het Begeleidingsteam de mogelijkheden tot inclusieve voorzieningen vastgelegd in de mbo-gids. Er wordt ook actief geïnvesteerd in inclusieve voorzieningen, een flexibele inrichting van het curriculum en voortdurende deskundigheidsbevordering van docenten. Dit vormt de basis voor een leeromgeving die niet alleen toegankelijk is, maar ook optimaal aansluit en inspeelt op de diverse behoeften en talenten van alle studenten én de verwachtingen van de arbeidsmarkt
"We willen ruimte geven aan een nieuwe generatie makers met voor iedereen gelijke kansen om bij HKU de creatieve professional te worden die ze willen zijn."
Corine van Impelen, directeur HR en Communicatie van HKU
"We streven ernaar elke student een omgeving te bieden die zowel toegankelijk als veilig is, en die tegelijkertijd uitdaagt en inspireert."
Maaike Lauwaert, CvB-voorzitter Gerrit Rietveld Academie
"Door samen te werken aan het VN-verdrag Handicap werken we niet alleen aan een inclusieve leeromgeving, maar bereiden we studenten ook beter voor op de arbeidsmarkt. Inclusie vraagt om voortdurende betrokkenheid, flexibiliteit en maatwerk."
Manon Olde Monnikhof, directeur STC mbo
VN-verdrag Handicap: vertaalslag naar de praktijk
Het VN-verdrag Handicap biedt een fundament voor inclusief en toegankelijk onderwijs. Toch ervaren onderwijsinstellingen uitdagingen zoals een gebrek aan tijd en personeel en versnipperde kennis. In de werkgroepen VN-verdrag, gefaciliteerd door ECIO, wordt gewerkt aan praktische oplossingen zoals het versterken van flexibiliteit in curricula en betere informatievoorziening. Met deze ondertekening komt het totaal aantal deelnemende instellingen op 42 in het hoger onderwijs en 12 in het mbo.
VN-verdrag Handicap
Het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap is gericht op het beschermen en bevorderen van de rechten van personen met een handicap. Nederland heeft dit internationale verdrag geratificeerd en streeft naar een volledige implementatie in verschillende sectoren, waaronder het onderwijs.