STC

'TEAMS'

TEAMS

Ontwikkelen van ondernemersvaardigheden en design thinking. Misschien niet de eerste competenties die je zou koppelen aan maritieme professionals. Echter, de tijden veranderen. Technologie en digitalisering transformeren de scheepvaartindustrie. En aangezien zowel de industrie zelf als de EU-regelgeving nieuwe milieudoelstellingen voor de sector vaststellen, wordt groen varen ook een belangrijke trend. Tegelijkertijd ontstaan nieuwe maritieme sectoren, zoals kust- en milieubescherming en diepzeemijnbouw

Werken in dit veranderde maritieme veld vereist een flexibele houding. Veel werkprocessen zijn nog niet volledig doordacht of geïmplementeerd. Er wordt ook verwacht dat de zeeman van de toekomst veel contact zal hebben met leveranciers die innovaties aan boord, maar ook aan wal brengen. Direct contact met leveranciers vereist een ondernemende mindset van zeelieden.

Een veranderend beroepsveld gaat hand in hand met een verandering in het onderwijs. Om zo effectief mogelijk te kunnen inspelen op de innovaties, is het belangrijk dat zeelieden de juiste vaardigheden leren. Het TEAMS-project heeft als doel studenten uit te rusten met ondernemersvaardigheden en design thinking (een methode om zeer complexe problemen op te lossen) in projecten. Praktijkvoorbeelden uit het maritieme beroepsveld vormen het belangrijkste leermiddel dat in het TEAMS-project wordt gebruikt.

Drie Europese maritieme scholen namen deel aan het project: de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen, het Munster Technological Institute in Cork, en de STC in Rotterdam. JAMK University of Applied Sciences in Jyväskylä is bij het project betrokken omdat de door hen ontwikkelde Tiimiakatemia-methode een praktische benadering biedt om studenten te coachen in ondernemersvaardigheden en design thinking. Tot slot hebben de brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology en start-up accelerator PortXL zich aangesloten bij het TEAMS-project vanwege hun goede connecties met de maritieme industrie. Hun rol is om maritieme studenten te voorzien van praktijkvoorbeelden uit het beroepsveld.

Lees meer: www.project-teams.eu